Thursday, July 30, 2009

duiding 2

Weledele heer Schliesser,

Ik richt mij tot u omdat u filosoof bent. Ik ben slechts scheikundige moet u weten, mijn kennis reikt niet verder dan de materie. Het zit zo, ik snap iets niet. Ik heb er een boekje, wat zeg ik, boeken vol over geschreven, maar dat heeft niet geholpen. Die hoop heb ik laten varen ondertussen, dat als ik er druk mee doende ben, er langzaam een manuscript mee vul, dat ik dan te weten kom op het einde zo'n beetje, hoe het zit. Dat was enkel toen ik mijn proefschrift schreef, mijn eerste boek, maar dat ging slechts over materie. Nadien schrijf ik over relaties en ook nog eens mensen. Dat leverde me bitter weinig inzicht op, eigenlijk. Sommige zeiden tegen me toen ze me lazen; daar moet je mee door gaan, je kunt schrijven. Terwijl ik niets verduidelijkte, nergens licht bracht, niets en niemand tot heil was. Nou ja wat maakt het uit dacht ik, ik zat toen in geldnood, ookal geeft het geen antwoorden, er is wel vraag naar, dus verdween het allemaal mooi ingekaft in winkels. En vandaar uit naar talloze lezers. Kwam ik er geestelijk/intellectueel geen steek mee verder, het schrijven leverde wel mooie inkomsten op. Enkel daar ben ik mijn lezers dankbaar voor, niet voor hun mooie, lovende woorden. Ik kan het weten; die slaan helemaal nergens op. En weet u nu ik hier ben, wat wil ik nou eigenlijk vragen, waarom schrijf ik u? Wat wil ik weten? Kunt u mijn gedrag duiden, snapt u iets van schrijvers?
Met hoge achting,
Willem Jansen

PS
Om een indruk te krijgen van mijn kunstjes kan ik u een exemplaar zenden van: UITVERKOORT


Subject: RE: help! Date: Thu, 19 Feb 2009 15:22:30 +0100 From: E.Schliesser

Heer Jansen,
Er zijn zoveel filosofen in Nederland! Waarom schrijft u mij in het bijzonder? U mag best een beetje trots zijn dat uw schrijven veel inkomsten oplevert! Ik weet van een aantal van mijn schrijvers-vrienden dat dit (in Nederland) zeer ongewoon is. Ik zie uit naar een exemplaar van Uitverkoort.
Waarom wilt u juist die delen en niet uw andere boeken? Misschien kan ik na lezing ervan u helpen u eigen vragen te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Eric Schliesser*VENI Research Fellow (2005-9)


Beste heer Schliesser,

U bent uitverkoren laten we het zo zeggen. De keuze voor Leiden lijkt me logisch, voor u is misschien iets minder duidelijk. Dat weet ik dus ook niet, en misschien heeft u gelijk, moet ik meer filosofen aan gaan schrijven. Maar eigenlijk is het allemaal lastig vallen. En wie ben ik nou eigenlijk? Wat maakt het uit dat ik weet waarom ik schrijf? Maar ik zit er wel mee.
Mocht u een betere filosoof weten, dan hou ik me aanbevolen.Maar niet die vage Verbruggen of die puber Haring hoor, nee wel een echte filosoof. Dat neemt niet weg dat ik heel blij met u ben, want u weet altijd nog meer dan ik. Van Uitverkoort heb ik binnen handbereik een exemplaar liggen, vandaar en hij gaat er aan komen. Ondertussen schrijf ik maar verder, want dat wordt van me verwacht.

Willem Jansen


Subject: RE: help! Date: Thu, 19 Feb 2009 16:09:29 +0100 From: E. Schliesser

Waarde Heer Jansen,
Ik ben verbaasd dat ik u zo makkelijk blij kan maken. Ik zou niet weten waarom u denkt dat ik meer weet dan u. Mijn collega, -- , meent een echte filosoof te zijn. (Misschien zinspeelt u ook op de titel van een van zijn boeken?) Hij is beslist een betere filosoof dan Haring of Verbruggen. Zijn hele aanpak is ook, denk ik, juist gericht om u te helpen uw eigen vragen te beantwoorden.
Met vriendelijke groet.
Eric Schliesser*
VENI Research Fellow (2005-9)



Eric,

Als u denkt dat hij een beter antwoord kan geven, dan mag u hem uw exemplaar geven. Liever van u of die ander heb ik het antwoord, ik moet mijn eigen vragen niet beantwoorden, dat heb ik al zo vaak gedaan en ik had het meestal fout. Ik heb slecht zicht op mijn eigen leven, dat weet ik nou wel. Iedereen trouwens.

Willem



Subject: RE: help! Date: Thu, 19 Feb 2009 19:27:03 +0100 From: E.Schliesser

Beste Willem,

Ik zie uit naar uw exemplaar. Heeft u er ooit aan gedacht om Arnon Grunberg hierover te schrijven? Hij is een echte zielen-arts.
Met vriendelijke groet,
Eric Schliesser*
VENI Research Fellow (2005-9)


Is Grunberg een shrink? Heeft u contact met hem? nee laat ik hem maar niet lastig vallen met mijn probleempjes, hij heeft wel wat beters te doen, denk ik, toch, niet? Sowieso zou ik niet durven hem te schrijven; ik verstar al bij de gedachte, komt geen goeie zin meer uit me kop. Het idee dat hij het te lezen krijgt, werkt heel verlammend. Enfin boek kan er zijn als de TNT niet bezuinigd heeft ondertussen.

No comments: