Thursday, July 30, 2009

duiding

Weledele mevrouw Hagenbeek,

Ik richt mij tot u omdat u filosoof bent. Ik ben slechts scheikundige moet u weten, mijn kennis reikt niet verder dan de materie. Het zit zo, ik snap iets niet. Ik heb er een boekje, wat zeg ik, boeken vol over geschreven, maar dat heeft niet geholpen. Die hoop heb ik laten varen ondertussen, dat als ik er druk mee doende ben, er langzaam een manuscript mee vul, dat ik dan te weten kom op het einde zo'n beetje, hoe het zit.

Dat was enkel toen ik mijn proefschrift schreef, mijn eerste boek, maar dat ging slechts over materie. Nadien schrijf ik over relaties en ook nog eens mensen. Dat leverde me bitter weinig inzicht op, eigenlijk. Sommige zeiden tegen me toen ze me lazen; daar moet je mee door gaan, je kunt schrijven. Terwijl ik niets verduidelijkte, nergens licht bracht, niets en niemand tot heil was.

Nou ja, wat maakt het uit dacht ik, ik zat toen in geldnood, ookal geeft het geen antwoorden, er is wel vraag naar, dus verdween het allemaal mooi ingekaft in winkels. En vandaar uit naar talloze lezers. Kwam ik er geestelijk/intellectueel geen steek mee verder, het schrijven leverde wel mooie inkomsten op.

Enkel daar ben ik mijn lezers dankbaar voor, niet voor hun mooie, lovende woorden. Ik kan het weten; die slaan helemaal nergens op.

En weet u nu ik hier ben, wat wil ik nou eigenlijk vragen, waarom schrijf ik u? Wat wil ik weten? Kunt u mijn gedrag duiden, snapt u iets van schrijvers?
Met hoge achting,
Willem Jansen

PS
Nee u bent niet de enige bij wie ik om hulp aanklop, er is hoge nood namelijk, moet u weten, en daarbij als ik maar bij een om raad vraag, hoe weet ik dan dat dat wat ik te horen krijg juist is?

Om een indruk te krijgen van mijn kunstjes kan ik u een exemplaar zenden van: UITVERKOORT


Date: Thu, 19 Feb 2009 16:32:50 +0100
Subject: Re: hulp!

heer Jansen,

Ik ben blij om in u ps te lezen dat u ook anderen benaderd, want ikzelf kan er weinig mee - ik studeer geen psychologie. Ik hoop voor u dat u voor essentiele zaken vrienden hebt om mee te spreken. Ik wens u veel succes in uw zoektocht.

met vriendelijke groet,
Sharon Hagenbeek
http://www.sharonhagenbeek.nl/


Beste mevrouw Hagenbeek,

Ik heb al een psycholoog, of sinds kort niet meer, ik werd geen steek wijzer van hem, en al die anderen ook niet. Het wordt tijd voor een andere boeg. Mijn vrienden zie ik enkel in cafees, ik geloof eigenlijk dat het geen vrienden zijn, bedenk ik nu. Nou, u hoeft niet mee te werken, maar het zou wel een extra dimensie aan mijn zoektocht geven. Ik heb een andere filosoof inmiddels bereid gevonden. Hij gaat Uitverkoort lezen.

Weet u wat hij me aanraadde? Om mijn probleem aan Grunberg voor te leggen!
He, dacht ik toen, waarom aan hem? Is ie shrink ofzo, naast krullejood?
Ik krijg nog antwoord van hem, of niet (die andere filosoof). Ik ga A. Grunberg niet aanschrijven hoor, voor je het weet stopt hij mij in een van zijn boekjes.
Doei,
Willem

No comments: