Friday, January 20, 2012

Happy Holland

Nou om eerlijk te zijn; het gaat niet goed met me. Ten eerste zit ik dit voor god weet wie te schrijven (niet voor ik noem maar wat de Metro of NRCnext) en ten tweede is mijn tv kapot. En ook nog: Boekenvoordeel wil mijn laatste boek Uitverkoort niet. Ik werd net telefonisch afgeserveerd met “Sorry geen belangstelling, wij kopen in via onze vaste kanalen.” Maar ik had nog wel een weerwoordje, dat viel me weer mee: “Het heeft bij Selexyz gelegen en Hero Brinkman vond het een mooi boekje.” Niet dat het hielp.

En er niets van geleerd ook. Was de prijs te hoog? Wat zijn die kanalen? Of moesten ze het niet omdat ik happerde? Kom ik er ooit een keer tussen? De Slegte bel ik nu maar even niet. Wat rest is huis aan huis verspreiden, gratis. In het donker. Waar woont u?

Nee, het Sociaal Plan Bureau heeft het niet over mij in het rapport: De sociale staat van Nederland 2011 (Den Haag november 2011, scp-publicatie 2011-39). Een tweejaarlijks rapport dat op verzoek van de Tweede Kamer wordt opgesteld. In de slotbeschouwing wordt namelijk gesteld: Eind 2011 gaat het nog steeds goed met Nederlandse burgers.

Het doet me denken aan de tevredenheidsonderzoeken waar ik als werknemer op het laatst niet meer aan meedeed omdat er altijd hetzelfde uitkwam. Namelijk datgene wat de werkgever wilde.

Neem de juiste criteria en iedereen is gelukkig. Volgens het SCP is mobiliteit een belangrijk onderdeel van de kwaliteit van leven van de burgers. In een rolstoel zitten lijkt mij inderdaad vreselijk, of een rollator nodig hebben. Maar het SCP doelt op iets anders (wat ik belachelijk vind): een auto voor de deur maakt gelukkig. In mijn ogen vergroot het de kans op invaliditeit en op krassen en brandstichting.

Ik behoor tot een minderheid in dit land: “Meer dan 80% zegt gelukkig of zeer gelukkig te zijn en dat hoge percentage is door de jaren heen stabiel.”

In noem maar een paar punten uit het rapport: 25% van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder is jaarlijks slachtoffer van criminaliteit, 4,5 miljoen mensen hebben een chronische ziekte, door allerlei methodologische problemen en registratieachterstanden, kunnen er geen harde conclusies getrokken worden over de omvang en de ontwikkeling van de criminaliteit in Nederland, 14% van de 15jarige leerlingen is laaggeletterd en het ophelderingspercentage van delicten was in 2009 21%.

Ik zou er aan toevoegen: We werken om een reusachtige overheid en Zuid-europa in stand te houden, 50% van de pubers is doof en onbeschoft, een almaar stijgend aantal inwoners is aanhanger (incluis Koningin) van een achterlijke godsdienst en niet te vergeten; koeien hebben het qua ruimte beter dan de gemiddelde Nederlander.

En ook nog: eeuwig slecht weer, een continu deprimerende publieke omroep en daarbij miljoenen hondedrollen die dagelijks openbaar gedeponeerd worden. Voor mij is het een godswonder dat Nederlanders hun bed nog uit komen.