Tuesday, February 7, 2012

Keek op de Weekdieren

Een groot deel van mijn leven is opgenomen. Niet omdat ik zo bijzonder ben, maar omdat alles volhangt met bewakingscamera’s. Omdat ik niets voorstel op welk gebied dan ook heb ik daar geen moeite mee. In de bus, bij het pinnen, bij het loket, nergens sta ik obsceen of crimineel op de camerabeelden. Hoogstens ben ik een beetje nadrukkelijk in beeld bij de ingang van de supermarkt, waar ik die exotische nietsnut met zijn zwerfkrantje elke keer weer, tevergeefs toeschreeuw dat hij aan zijn werk moet. Of wat in overtreding als ik door rood rij, zonder rijbewijs, op mijn fietsje. Van mij mogen al die bandjes waar ik op sta tot in lengten van dagen bewaard blijven. Wat misschien wel aan te bevelen is, want mijn doel is nog steeds beroemd te worden.

Van Ja Zuster, Nee Zuster zijn bijna geen opnamen meer, en dat is jammer. De Nachtwacht overschilderen, de Dokwerker of Anna Frank omsmelten. Daar zou ik niet mee zitten. Integendeel ik zou de verantwoordelijke zelfs belonen, dan wel bij me laten onderduiken. Maar de overspeler van de JZNZ-banden moet opgespoord worden. En als straf de rest van zijn leven alle zielloze publieke omroep programma’s van dit moment gelijktijdig aanschouwen.

Wat wel enorm bewaard is gebleven is, tot de bloopers aan toe waarschijnlijk, is het oeuvre van Koot en Bie. Ja, ik heb er ooit ook naar gekeken. Maar een keer is wel genoeg voor mij. De VPPRO vond het een goed idee om ze van stal te halen. Voor het te laat is, er geen VPRO-kijkers meer over zijn.

Blij dat er weer een camera op ze gericht staat, als gele grassprietjes die opleven in het zonlicht, zo zitten ze er bij. Van buiten mogen ze veranderd zijn, inwendig bruist het nog van de oude gewoontes. Koot pusht weer een boekje vol olijke woorden en Bie overtreft Spinoza, denkt hij. Ik durf het wel te beweren zonder een van die terugblik programma’s vol nooit eerder vertoond materiaal gezien te hebben. En dat hun schaamteloze zelfoverschatting nog steeds fier overeind staat. Als ik er naast zit, zijn ze wijzer geworden.

Als Calvijn er niet geweest was, zou heel Nederland er nu beter aan toe zijn, en zou ik Koot en Bie nog wel eens willen zien. Nu mogen wat mij betreft al die programma’s van ze vernietigd worden. Als ik de kans kreeg deed ik het zelf. Hoewel. Het is natuurlijk wel bewijsmateriaal. Dat Koot en Bie voortdurend de kijkers schuld aanpraatte aangaande de dood van de joden in de oorlog en ze daarom moreel verplichtte om zonder morren hordes zielige buitenlanders te tolereren en in de watten te leggen.

Hopelijk komt er (heel snel) weer een bijltjesdag. Zonder afrekening geen vooruitgang. Goed laten we het beschaafd houden; een tribunaal dan, niet over iets vaags in de Balkan of Irak maar eindelijk een keer over een kwestie dichter bij huis. Van hoe heeft het zo ver kunnen komen qua onveiligheid, criminaliteit en het verdwijnen van westerse beschaving in dit landje, na de oorlog. Wie waren er nou eigenlijk fout? Reve, Janmaat, Bolkestein, Fortuyn en Wilders zullen dan geƫerd worden als verzetshelden. Janmaat krijgt eindelijk postuum dat lintje dat Hare Majesteit hem onthouden heeft. De plegers van de aanslag in Kedichem zullen eindelijk berecht worden. Ruud de Wild wordt vastgezet vanwege zijn aandeel in de moord op Fortuyn en Jelle Brandt Corstius komt nergens meer aan de bak vanwege zijn foute vader. De VPRO en de Vara worden verboden organisaties.
En Koot&Bie zullen onderduiken bij voormalig VPRO-leden, maar na het uitloven van een premie, geheel volgens de Nederlandse volksaard verraden worden.

1 comment:

Breinbrouwsels said...

Ik wens dat uw droom uitkomt..