Tuesday, October 9, 2012

Doet u dat ook; een misprijzende blik werpen naar een vrouw met een hoofddoek?


In 2007 had ik dermate last van islamfobie dat er wat moest gebeuren. In de Margriet die toen bij mijn moeder lag, las ik een column van Annette Heffels over fobieën. Dat die het leven ondragelijk kunnen maken, maar best wel goed te behandelen zijn.
Ik zocht contact met haar, beter met de Praktijk voor Directieve Psychotherapie in Meerssen, waar ze werkt als psychotherapeut, met de vraag of ze ook mensen van islamfobie af konden helpen.
Ze deden niet moeilijk, wel over de financiën:

From: "A." <a.@virenze.nl>
Subject: aanmelding
Date: Mon, 19 Nov 2007 13:42:37 +0100

Geachte heer Jansen,
Wij hebben uw aanmelding via internet binnen. Aangezien u geen telefoonnummer heeft ingevuld stuur ik u een mail. Voor het verder afhandelen van de aanmelding heb ik nog wat gegevens nodig van u. Waaronder de verzekeringsgegevens, polisnummer, BSN nummer (oude sofinummer) en zou u kunnen uitzoeken of de therapie vergoed wordt, dit is belangrijk voor ons. Graag hoop ik zo spoedig mogelijk iets van u te horen zodat de behandeling van start kan gaan. U kunt ons bereiken op het nummer: 043-

Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Amber
Secretariaat

Beste mevrouw,
Wat betreft mijn verzekering, die is bij Delta Lloyd, maar ik kan niet zo snel meer vinden waar ik de papieren gelaten heb. Sinds mijn verhuizing is het een beetje moeilijk, alles. Mijn sofi nummer is eveneens een probleem (zit ook ingepakt), het is me alles teveel er naar te gaan zoeken.
U heeft de gegevens nodig ivm de betaling denk ik. Maakt u zich geen zorgen zoals ik er nu aan toe ben; ik betaal u zeker, graag zelfs, ik kan het makkelijk missen en later probeer ik het terug te krijgen van het ziekenfonds. Maar als dat niet lukt is het niet erg.
Belangrijkste nu is is dat ik snel van mijn fobie afkom. Ik durf de straat niet meer op zowat uit angst een hoofddoekje tegen te komen. Dat is toch belachelijk? Ik kijk voor ik de deur uitstap een paar keer links en rechts voor de zekerheid. Nee, er moet echt wat gebeuren, denkt u dat u me er af kunt helpen. Dat zou prachtig zijn, want met die fobie is het geen leven meer in Nederland toch?

Graag hoor ik van u,
Met vriendelijke groeten,
Wim Jansen

Goed, er volgde toch een uitnodiging voor een in-take gesprek. Maar ik durfde niet, vanwege het openbaar vervoer vol hoofddoekjes. Beleefd als ik ben legde ik uit waar ik gebleven was.

Beste mensen,
Ik vind het heel vervelend dat het zo is gelopen.
Maar ik ben gaan denken. Dat mijn angst of fobie toch niet zo irreëel is. Ik bedoel de angst voor hoofddoekjes, net zo als een angst voor spinnen heel verstandig is, want voor je weet heb je een gif injectie.
Ik kan wel van die angst (om naast een moslima te zitten) afgeholpen worden, denk ik daar bent u vast heel bekwaam in. Maar ondertussen wil ik het niet meer.
Ik vind ze raar, onbetrouwbaar en intolerant ook nog, ze hebben iets te verbergen. En daarom wil ik ze niet in mijn buurt hebben. Of in mijn bus. Dat is de reden waarom ik er gisteren niet was, trouwens er zat een hele horde in de bus, ik durfde niet in te stappen toen, en was aldus te laat en dacht toen laat maar.

Ja, ik heb een islamfobie en dat zou iedereen moeten hebben, die nadenkt. Ergens was ik blij dat u me wilde helpen, maar nu denk ik het is toch heel raar eigenlijk, dat psychologen zich daar voor inzetten.
Ik kan me vergissen natuurlijk,

Met vriendelijke groeten,
Wim Jansen
 
Een tot nu toe durende stilte volgde.

In de tussentijd hebben veel meer mensen last gekregen van islamofobie. In Rotterdam is het nu zo erg dat RADAR en stichting Islam & Dialoog de handen ineen geslagen hebben tegen Islamofobie en discriminatie. Er worden trainingen gegeven om Rotterdammers te voorzien van de nodige kennis en kunde tegen islamofobie. De eerst volgende is:
Op dinsdag 20 november 2012 is er een training voor professionals, zoals ambtenaren, opbouwwerkers of leerkrachten:

  Tijd: 09.00 – 17.45 uur
  Locatie: Mevlana moskee, Mevlanaplein 1 Rotterdam
  Toegang: Gratis; aanmelding verplicht

No comments: