Monday, October 1, 2012

ScheerperikelenII

In het kader van columns waar u wat aan heeft, vandaag een vervolg op mijn scheeronderzoek.

Onlangs kocht ik een nieuw Philips scheerapparaat (de HQ6990); 49 euro. Tot mjn schrik kwam ik er achter dat als ik alleen de scheerkoppen in mijn oude Philips HQ6695 had vervangen door de Huismerk HQ5 scheerkoppen van Voordeligscheren.nl (20 euro) ik veel goedkoper uit was geweest  De scheerkoppen van Philips zijn zo duur (38 euro) dat je net zo goed meteen een heel nieuw apparaat kunt kopen. Nu klinkt huismerk niet zo heel positief natuurlijk.

Maar ik heb geld zat, dus wat zeur ik weer. En ik ben heel edelmoedig, daarom ben ik, geheel belangeloos en onafhankelijk voor u gaan uitzoeken of je als je oude Philips HQ6695 het qua scheren aan het opgeven is, je dan weer razendsnel van je baard af bent door de oude scheerkoppen te vervangen door de Voordeligscheren.nl huismerk scheerkoppen.

Om te beginnen: ze passen prima in de Philips HQ6695 en de Philips HQ6990, dus dat zit alweer mee.
De huismerk scheerkop bestaat ook weer uit twee delen; aan de bovenzijde een rooster, waarin een schijf met messen roteert.

Dat laatste onderdeel is, als je er goed naar kijkt niet gelijk aan die van Philips.
Op onderstaande foto van links naar rechts het roterende mesjes onderdeel van Voordeligscheren, de HQ6695 en de HQ6990. De laatste twee zijn identiek. Die van voordeligscheren.nl lijkt af te wijken.




Tijd voor vergrotingen (zie onder); links voordeligscheren.nl en rechts HQ6695.






In het voordeligscheren.nl onderdeel ontbreekt iets. Maar wat? Hoe zit het Philips scheeronderdeel eigenlijk in elkaar?

Het huidige Philips 'dubbele scheersysteem' (Rota 80) stamt uit de jaren '80. Elk van de drie scheerkoppen heeft vijftien mesjes om de baardharen op te tillen en vijftien zelfslijpende mesjes om ze af te knippen.

De roterende schijven van Voordeligscheren.nl hebben alleen mesjes om de haren af te knippen. Anders dan wat er op de scheerkop staat ('Lift and Cut') zullen de haren niet eerst opgetild worden.

Is dat erg? Of anders werkt dat dubbele scheersysteem van Philips wel? Er zijn legio plaatjes en animaties van, maar is het ooit wel eens in het echt waargenomen. Zijn we al 30 jaar door Philips bedrogen, dat het hele liftcutten voor geen baardhaarmillimeter werkt?

Kortom er zit niet anders op dan dat ik mijn tere gezichtje bloot ga stellen aan de scheerkopen van Voordeligscheren.nl.

Volgende keer alhier foto's van het resultaat; de enige blog op internet waar u wel wijzer wordt.

No comments: