Saturday, April 7, 2012

Tussen Krogt en Kitsch

Voor het eerst zag ik mijn grootmoeder levend. Ik herkende haar meteen van de foto’s in ons familiealbum. Al 50 jaar dood maar er toch weer vrolijk op los kwekkend. Ik keek naar Tussen Kunst en Kitsch. En zag enkel Nelleke “wacht even ik ben het aan het woord” van der Krogt. Laat Victoriaans van zo rond 1890, bril uit de jaren 50, kunstgebit van haar opa, te samen schat ik zo tussen de 70 en 80 kilo.
Nelleke was ooit zinvol in beeld ten tijde van Opsporing (Getinte) (Ge)Verzocht. Ik belde me suf, verzon ongure exoten bij het leven, maar kreeg haar nooit aan de lijn alleen.

Bij het originele programma Antiques Roadshow van de BBC zijn de voorwerpen het belangrijkst. Dat lijkt me redelijk gezien de titel. Bij Tussen Kunst en Kitsch draait alles om Nelleke. Goed ze is ook antiek, maar is verder verre van zeldzaam; hele bejaarden soosen zitten er vol mee. Ze is heel bedreven hoor, daar niet van; in irritant kirren om haar eigen domme, humorloze opmerkingen.

Als er toch bezuinigd moet worden bij de Publieke Omroepen, laat haar gewoon achterwege. En al die andere niet-wetende presentatoren die al blatend de aandacht af leiden. Een voice over is vaak meer dan genoeg. Als er dan toch zo nodig in beeld aan elkaar geluld moet worden, neem dan een expert. Die je aan de kant kunt zetten, zo gauw het programma stopt.

1 comment:

Anonymous said...

Dom gezeik over een presentatrice die je niet aanspreekt.
Jammer dat ik mijn tijd heb verspild aan je lulverhaal.